Sider

lørdag den 11. september 2010

Naturen hjælper til at blive hel og afstresser

Naturen har sin egen styrkende kraft på mennesket, det er gammel viden som vi åbenbart skal genopdage igen og igen.
Nu forskes der mange steder i verden og der opstår forskellige teoretiske retninger, indenfor naturen som vigtigt hjælper i, at gør og holde mennesker sunde og raske.
En teori handler om at mennesker skal arbejde med jorden altså hortokulturelle aktiviteter plante, så og passe planter. En lignende teori går ud på at mennesker skal lave kreative aktiviteter i naturen.
Historisk har mennesker altid søgt at placere sundheds/ helbredende sanatorier i bjerge og ved vandet altså ude i naturen. Spørger man mennesker over hele verden, hvad de først og fremmeste vil gøre hvis de var syge og stressede, alle svare som en af deres første valg, at de ville gå ture i naturen.
Vi ved det godt og vi glemmer hvor godt vi har det, for vi overraskes tit over hvor velgørende en dag har været, når vi har været ved vandet, i haven eller skoven.

Kurven er mit design til at plukke små fine bær i, så som jordbær, hindbær , blåbær og brombær. Den passer lige til at hænge på armen medens man plukker.
 Jeg har som mange opdaget, at det ikke er nok for mig at gå en tur ud i mine egne have, trods den er vidunderlig og indeholder mange skønne siddepladser og fredefulde steder. Jeg må ud til  nye steder, hvor der ikke stilles krav til mig og hvor jeg ellers ville føle mig forpligtet. Jeg tager på pilefletkursus. Jeg elsker at bruge mine hænder og min hjerne, der således kan holde fri i op til 7 timer ad gangen og det bedste er at, der kommer en smuk, duftende, skøn kurv eller andet ud af min aktivitet. Pile tingen kan fryde mig, hver gang jeg ser på og bruger denne og den befrier mig for plastik som jeg hader, som der iøvrigt også er alt for meget af i verden og i verdens havene.
I dag har jeg også plukket hindbær, brombær og bønner hvilket er en ligeså god oplevelse, hvis man forstår at være til i nuet og ikke tænke på arbejdet bagefter. Jeg tænker på at det snart er vinter og der er det skønt at have nogle hjemme dykkede vare lige ved hånden. Jeg nød stilheden og den fugtige jord og jeg lavede en skøn buket friske blomster til min yngling røde vase.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar