Sider

tirsdag den 21. september 2010

Claus Buhl se hans blog buhl.dk /kreativitet

Citat af Claus Buhl  " Der er pænt mange udfordringer i den aktuelle diskussion om at ville måle skolebørnenes evner for kreativitet. Ikke mindst, fordi den vej, vores uddannelsessystem går, på mange måder er i den modsatte retning af at træne vores børn og unges kreative kompetencer. Det handler ikke bare om den stedmoderlige behandling af de såkaldt kreative fag som musik, drama og billedkunst. Og den fraværende behandling af fag som design, arkitektur, computerspil, gastronomi, dans og mange andre ‘oplevelsesøkonomiske’ fag. Det handler også om selve vidensbegrebet. At den bedste viden er den, der findes allerede. Ikke den, der kan findes på. Og at eleverne derfor bliver målt på, hvor godt de har inhaleret fagene hver for sig. Ikke på, hvordan de har fundet på nyt. Tag karakterlisten, som børnene bedømmes ud fra i dag. Den er en mangelliste. Topkarakteren 12 skal gives for den fremragende præstation “med ingen eller få uvæsentlige mangler”, 7 skal gives for den præstation, der har “en del mangler” og 4 skal gives, hvis der er “adskillige væsentlige mangler”. "

 skønne unges eksempel på fotokunst . Foto Simone og Lukas

Jeg og Claus har sikket sammen med mange andre sagt højt " at med den rivende udvikling, der er i vores verden, kan igen vide hvilke jobs der vil blive behov for i fremtiden og derfor er det mest fremtidssikre vi kan gøre, at vi hjælper vores kommende generationer til at finde og udvikle deres kreative potentiale .

Anna Helgas plakat til en konkurrence
 På vores skole diskutere vi netop dette, at følge børnene og hjælpe til....
Vi skal stoppe med at tro, at vi ældre generationer ved bedst og ture lade os guide af børnene og de unge.
Vi kan hjælpe ved at passe på dem og svare på spørgsmål.

I morgen på mit arbejde vil jeg prøve at undervise ved at lade mig føre at eleverne ...... en ekspressiv dans i naturen på vores naturtema dag...... Jeg melder tilbage her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar