Sider

torsdag den 28. oktober 2010

Co2 besparende transport /EL cykler

Igennem flere år har jeg sparet op til at købe en elcykel. Jeg har opsparet ca. 11.000 kr. og de skal jo bruges fornuftigt. Så jeg har studeret og fulgt med i udviklingen.
Jeg havde håbet på at teknologien og udviklingen, havde fundet flere gode løsninger og at priserne var faldet betydeligt. Jeg har forhandler markedet, mistænkt for at lave prisaftaler. En af cykelhandlerne sagde til mig idag" en grundcykel koster jo ca. 5.000,-kr., resten er til  strømmen og andre tekniske ting. Men de tør ikke give garantier på batteriet fordi ???? Jeg vil ikke købe uden at der er en rimelig garanti og det er 1/2 år ikke.

Jeg har presset forhandlerne for at få et svar på garantien og det svinger fra o år til 3 år på batteriet og på cyklen fra 2 år til 10 år.
 Hvor er forsikringen henne til elcyklerne/ batteriet, den som i andre tilfælde forsikre f.eks. elektroniske apparater.

Jeg har prøvet cykler i Sverige( Lifebike) og i Danmark har jeg afprøvet dansk designet elcykler; Kildemose, E bike, Promovec, MBT samt en Peugot og Amerikanske( Trek) dame cykler.
De fleste cykler er produksesret i Taiwan eller Kina fordi arbejdskraften er billigere der, ligesom mange andre  ting der produceres i verden idag.
Jeg er meget begejstret for for flere af cyklerne for deres køre egenskaber og den hjælp de giver, men har mine betænkelighedder med garantierne, holdbarhed, effekt, side komfor og design.
Det er som om at når jeg finder en cykel, som kan de tekniske, så mangler den designet. Eller den koster rimeligt ca. 10.000. har gode dæk, motor og teknik, men er så er den lavet i Kina, er derfor tung og ikke så kvalitetsmæssig  i orden.
Smuk med signaler om noget specielt, den ville jeg ønske jeg kunne køre på

Cyklen bliver slidt op og så skal man måske købe en ny indenfor 3 år eller et nyt batteri til en pris imellem 1300.- til 4.000.- og det får mig og andre til at overveje til at tænke i brug og smide væk kvaliteten, for så får man en ny cykel hvert 3 år, og skal ikke tænke på vedligeholdelse, opsparing, forsikring( hvis den kommer) og man får hele tiden det nyeste design. En dyr cykel koster det dobbelte af en af de billige og hvis man tør købe den helt billige kan man få ca. fire stk. for en dyr.

Det holder ikke så går der noget af hele ideen med miljørigtig transport, mener jeg.

Jeg er ikke klar endnu til at gøre mit valg og derfor er jeg stadig i undersøgelses fasen.
Jeg tror at mange vil købe en billig model og finde ud af hvordan de synes det er at køre el cykel, men de gamle garvede siger køb en lidt dyre, for du bliver helt sikkert glad for din nye cykel, hvis ikke du lige får købt en mandags model fra Kildemose for så kan du komme på røven.

Nu har jeg fundet ud af, at jeg skal have en cykel der kan hjælpe mig, når jeg er træt og derfor skal jeg have en cykel med en ordentlig motor/kraft, der også kan give mig en vis sikkerhed for, at komme hjem i nogen lunde ordentlig tid også.
Jeg  vælge E- biken med det lidt kedelige design som er lavet i Kina, men prisen, udstyr, teknikken  og garantien er i orden.
image
Min nye El cykel  nu skal der bare bestilles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar