Sider

tirsdag den 19. oktober 2010

At danse kreativt og med lyst

Fra helt lille dansede jeg foran mine forældres store stuevinduer der fungerede som spejle. Jeg drømte om at blive balletdanser, måske fordi der hos min forældre, var et maleri som min far havde malet af en verdensberømt kvindelig balletdanser. Hun var yndig.



Jeg startede hos Fru. Fylking i Næstved. Min barndomsveninde og jeg havde evner og vi fik strutskørter på og følte os som rigtige balletdansere. Men da det blev alvor og vi skulle til at rejse til København for at gå på balletskolen, så sagde mine forældre nej. Jeg huske ikke at være ked af det, og jeg fik lov til at gå til og afprøve mange andre sportsgrene så som gymnastik, håndbold,skydning med riffel, atletik, fodbold, juijitsu, badminton, tennis, jazzballet.



Senere i livet som voksen har jeg danset, hvad jeg kunne opsnappe og udvikle selv og aldrig på en danseskole. Og dog, jeg husker et kort forløb på en danseskole med Saturday Night feber dans.
Det er siden blevet til lidt folkedans, salsa, samba, fahor, jitterbug, mavedans i 6 år med underviser og i de seneste 4 år Argentinsk Tango med diverse undervisere.
Ca. 30 år imellem jazz balletten og mavedanseren ( eget design af kjolen)


Dansen har altid givet mig stor glæde, ikke mindst fordi, jeg har en super god dansepartner, nemlig min mand som også elsker at lege med dansen. Vi valgte at udvikle vores forhold ved at danse Argentinske Tango. Dansen var der ingen af os der havde kendskab til og vi mente at dansen kunne udvikle vores fine fornemmelse for hinanden i dansen og føre og følgerollen. Desuden er dansen ikke fastlagt i en koreografi  og det taler til vores kreativitet og dansglæde.

Nu har vi opdaget at dansemiljøet er skønt og vi mødes med de nye venner. Vi tager nogle gamle venner med, for at få fritiden/dansen sammen med alle de skønne mennesker, i et ofte lidt intellektuelt miljø. Vi mødes op til 3 gange om ugen og det kan godt blive lidt pebret økonomisk at øve sig og udvikle sig.

Jeg er vildt begejstret for alt den kreativitet der er i hele verden og hvordan der hele tiden opdages nye måde kroppen kan bevæge sig på. Jeg er glad for at jeg ikke skal lære de komplicerede bevægemønstre og jeg synes at mange af de unge danser med en åbenhed og livslyst vi skal understøtte. Se dette link med en ung mand fra Brasilien med moderne musik derfra.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar